Ochi pentru ochi, şi… pastă pentru dinţi!

x__silent_thoughts__x_by_xsnapshotsx.jpgLegea spune clar: „ochi pentru ochi şi dinte pentru dinte, mînă pentru mînă, picior pentru picior„, te bucuri cînd citeşti asta în Exodul, aşa este firea noastră, o fire răzbunătoare.

„Oh da! Lasă că i-o coc eu!” Nu-i aşa că parcă te regaseşti măcar puţin în acesta replică? De cîte ori nu erai mînios pe „respectivul” că parcheaza atît de aiurea încît eşti nevoit să faci nişte manevre imposibile cu spatele, pînă transpiri, ca să nu zgîrii maşina abia luată în leasing. Da! Ai simţit şi tu, la fel ca mine sentimentul. Erai în stare ca data viitoare să-i faci şi tu la fel.

În popor circulă vorba: „Ce ţie nu-ţi place, altuia nu-i face!”. Corectă şi foarte bună exprimarea, nu? Nu! Mi se pare mie, sau este cam egoistă? Să despicăm puţin firul, măcar în 2, dacă în 4 nu avem cum: acele „ghilimele” de mai sus mă îndeamnă să nu fac altuia un lucru nedorit de mine. Repet: sa NU fac! Stare latentă, stare pasivă, stare de „non-acţiune”, „non-iniţiativă”.

Dar Biblia mă învaţă să acţionez, şi îmi zice SĂ fac altora cum aş dori ca eu însumi să fiu tratat. Un creştin autentic nu stă în banca lui, jucînd pe victima, aşteptînd să fie băgat în seamă, aşteptînd parcă să fie rugat să mişte şi el puţin măcar. Dar ce face el? Se plimbă, umblă, vesteşte şi altora despre minunea care s-a petrecut în viaţa lui.

Cred că aceasta e problema majoră în vieţile noastre, ale creştinilor moderni, să zic aşa…suntem în stare să facem aproape orice, dar nu să şi acţionăm pentru Cer, El! E mult mai comfortabil fotoliul şi mai caldă camera unde te uiţi la ultimele predici ale lui Iosif Ţon, crezînd că asta ar putea ajuta şi aproapele tău, pe lîngă tine. L-ar ajuta, nu zic, dar numai dacă te-ai ridica din acel fotoliu şi ai ieşi afară, la frig, unde îi îngheaţă sufletul vecinului, aşteptînd parcă un semn din partea ta. Tot fotoliul e mai moale!

Îmi place foarte mult să folosesc o ilustraţie plăsmuită de mine, anume să zic că viaţa nu se aseamănă deloc cu o tablă de şah, unde fiecare are pătrăţica lui, ci mai degrabă o asemăn cu un pahar cu apă unde se scapă o picătură de cerneală. Totul devine omogen, egal. Toţi interacţionează cu toţi. Într-adevăr, marea greşeală a lumii noastre este că noi construim acele ziduri înalte, în loc de poduri între noi, aşa cum zicea cineva. Am ajuns pe lună, dar ne este greu să ieşim din casă şi să traversăm strada pentru a da mâna cu vecinul.

E greu, dar nu a zis nimeni că va fi uşor, aşa cum n-a zis nimeni că este imposibil! Cînd eşti chemat într-o misiune, cel ce te trimite, s-a asigurat în prealabil că o vei putea îndeplini! (trebuia să scriu „cel” cu „C” mare, nu?)

Fă celui de lîngă tine exact cum vrei şi tu să fii tratat, şi caută să faci asta tot timpul, necondiţionat.

Data viitoare cînd vei vrea „dinte pentru dinte”, gîndeştete că nu dintele este pentru dinţi, ci pasta!

(sfat: după cum probabil ai citit în articolul precedent despre „supra-oameni”, încearcă să nu strîngi tubul de la mijloc şi tot timpul să-i pui capacul, nu de alta, dar să nu devii vreo pricină de poticnire :D ).

Publicat de

Andrei Jităreanu

Este o onoare şi un privilegiu să fii zdrobit de mâna lui Dumnezeu. Tocmai apropierea ei poate aduce sfinţire.

22 de gânduri despre „Ochi pentru ochi, şi… pastă pentru dinţi!”

  1. chiar nice, fratello :D tine-o tot asa!
    si inca ceva: deja te streseaza masinile parcate aiurea?ai vreme sa te inveti :))))

  2. mia placut totdeauna imaginea cu „fotoliul”…chiar daca la mine era doar..”scaun moale”….adevarul e ca miam dorit mereu sa ies pe frig sau pe ploaie din „culcusul” meu si sa fac ceva frumuos pentru altii..dar mia fost teama ca ar putea rade de mine…acum numi mai e teama..numai ca..sunt parintii care nu ma lasa sa merg unde vreau si cand vreau..abia astept sa am 18 ani in privinta asta;;)..

  3. Sa stii ca acel „ce tie nu-ti place altuia nu-i face” nu este decat o expresie mai din popor a legii de aur a reciprocitatii: http://en.wikipedia.org/wiki/Ethic_of_reciprocity

    Nu e pasiva in sine e doar un indemn la reciprocitate, pe care biblia il are si ea.

    Dar este de fapt un indemn mult mai vechi cum o sa vezi pe pagina wiki.

    Din aceasta regula de aur sunt derivate drepturile omului. Astea din urma sunt niste reguli adoptate de oameni rationali care s-au gandit sa nu se mai ia dupa indemnurile la sclavagism ale bibliei.

  4. „dumnezeueateu”..e interesant cum ai raspuns la „toate” intrebarile(chiar daca nui raspunsul corect)…nu mar mira sa vrei sa fii si apreciat, admirat pentru asta…ar fi normal pentru un ateu..ca toata slava sasi doreasca sa fie a lui..

  5. ba chiar n-am raspuns la toate intrebarile.
    Sincer sa fiu consider ca macar curiozitatea petnru raspunsuri la toate intrebarile e necesara.
    Si cat timp raspunsurile difera de „dumnezeu stie” le accept. Chiar daca includ un sincer „nu se stie inca”
    E ceva gresit in ce am spus mai devreme?

  6. Nu am criticat vorba din popor chiar aşa cum pare…dar am vrut să trag o paralelă între lume şi Biblie. În legătură cu recipricitatea, e adevărat că există şi în Biblie. Dar nu acesta e fundamentul. Ce e deosebit la Dumnezeu este că El nu face ca omul. Omul zice „te iubesc dacă mă iubeşti şi tu”, dar Biblia zice „dacă iubeşti pe aproapele tău, ce lucru deosebit faci faţă de vameşi şi farisei? Eu vă zic să iubiţi şi pe vrăjmaşii voştri…”
    De aceea am subliniat verbele care exprimă acţiune.

    Mulţumesc de apreciere! :)

  7. Cu siguranta, a nu raspunde cu acceasi moneda mi se pare doar 20% din ceea ce ar trebui sa facem. Partea mai dificila a lucrurilor incepe abia dupa ce te-ai obisnuit sa nu raspunzi cu acceasi moneda. Adica sa dai de mancare vrajmasului tau. Sau un pahar cu apa. Sau sa te rogi pentru el. Poate chiar 80%. Si este loc de invatat. Ms, Andrei pentru articol!

  8. eh, pentru puţin… doar vine de la Domnul tot ce am scris eu acolo…oricum, şi eu mulţumesc că ai completat ce am zis şi că ai raspuns articolului :)

  9. Ar fi bine sa inlocuim „Ce tie nu-ti place altuia nu face” cu „Ce tie iti place fa si la altul”

  10. da, dar dacă tot facem asta, ce-ar fi să ne ţinem de cuvînt şi chiar SĂ FACEM aşa cum am zis…că deh, dacă nu trecem la treabă, degeaba înlocuim… :)

  11. am avut senzatia intai ca am de-a face cu un bun predicator, dar curand mi-am scimbat parerea.
    bine
    tine-o asa
    si daca vrei te si ajut. stii tu
    un sut in…. un pas inainte
    se potriveste de minune crestinilor de azi
    dar eu nu, nu sunt asaaaaaa

  12. „Adica sa dai de mancare vrajmasului tau. Sau un pahar cu apa. Sau sa te rogi pentru el. Poate chiar 80%.”
    Apropo de asta va recomand http://www.aquaforte.com si e acolo printre alte carti pe care nu le recomand Philip Yancey si al sau „Tulburatoarele descoperiri ale Harului”
    Asta am citit-o cu mare placere.
    Yancey chiar are tipul de scriitura catre care poti aspira Andrei.

  13. mulţumesc, promit că o să mă uit… numai să se termine „febra” proiectelor pe la şcoală

  14. rody, eu nu sunt predicator, sunt doar un baiat de 18 ani care scrie din cînd în cînd cîte un articol pe blog…totuşi, tu cum eşti?

  15. Imi place ca in articol facand pararela dintre expresia populara si verstul biblic sunt surprinse si atitudinile lumii respectiv cea recomandata de Dumnezeu.Lumea te invata sa ” reactionezi” in timp ce Isus iti spune ca trebuie sa „actionezi” :)
    tine’o tot asa, Andrei!

  16. Încerc, amelia, numai că devine destul de dificil. Nu stau prea bine cu timpul, şi cred că o să-mi răresc considerabil rata în care o să public :D

  17. Ai dreptate Zu.. la urma urmei totul consta in stapanirea de sine, sa fii destul de matur si de intelept mai ales, sa stii sa spui stop atunci cand trebuie si sa intelegi ca nu tre s te cobori la nivelul celora care iti fac rau… de multe ori lipsa razbunarii ii pune si pe ei p ganduri, cea mai dureroasa arma ii s te porti frumos cu ei, no s mai inteleaga nimik si mai ales ii faci s aiba remuscari pt ce au facut.Bun subiect:)

  18. în tabără se spunea că pasta de dinţi e făcută tot din…dinţi :D deci..încă-s în dubii :P
    faină ilustraţie :)

M-aș bucura să aud și de la tine...

