In love vs în dragoste

Te întreb,

Cine n-a auzit de sintagma ” a te îndrăgosti” sau „to fall in love”?

Ok, hai să-i dăm cu ironia. Îmi place ironia. Nu oricine poate „să zămislească” o ironie de calitate. Eu sunt oricine, dar tind spre calitate, de aceea o să-mi încerc norocul. Ştiu că nu-i prea pocăit termenul de „noroc”, dar e doar o ironie :)

Îndrăgostit – adică în dragoste. A fi în dragoste. Consider că a te îndrăgosti nu e tot una cu a avea dragoste faţă de persoana de care te-ai îndrăgostit. Aici ne scîrţîie limba română, deoarece îndrăgosteala e echivalntă cu pasiunea. Mai corect ar fi fost „a te înpasiona” – sau „împasiona”, ca să respectăm normele. M înainte de B şi P. Revin.

Expresia engezească zice puţin mai mult. „To fall in love” – a cădea în dragoste. Chiar aşa! În dragoste nu prea poţi să cazi de bună voie. În dragoste intri, intri pentru că vrei, alegi să ai dragoste faţă de partener. Din nou, cred că cel mai corect ar fi fost „to fall in lust”… dar, pentru că diferenţa între agape (dragostea dumnezeiască) şi eros (dragostea firească) nu este bine conturată în nici una dintre limbi, respectiv română şi engleză, am rămas cu Dragostea, ca termen general.

Acum şi ironia. Sau mai bine zis, paradoxul. Prepoziţia „în” sugerează incluziunea, sugerează spaţialitate închisă – ca o cutie. E ciudat că atunci cînd eşti cuprins de pasiunea românească sau de lust englezesc, chiar semeni ca un covrig băgat în cutie: nu vezi prea multe afară, şi simţi că te sufoci dupa el/ea. Nu vezi în sensul că pasiunea asta te împiedică să vezi altceva la respectivul sau respectiva decît lucrurile bune, iar cele mai puţin bune, le faci tu să fie bune. Deja vezi partenerul ideal pentru tine. Problema e că atunci cînd îţi revii din căzătura englezească (fall), e ca şi cum s-ar deschide cutia în care erai, beneficiezi de lumină şi aer curat şi brusc, ochii tăi încep să vadă, nu doar să privească. Mintea începe să înţeleagă. Brusc, în-pasionarea se duce, şi realizezi că lucrurile nu sunt aşa roz cum le vedeai la întunericul din cutie. Acum ai nevoie şi de dragostea agape, nu doar de eros. Acum, îţi doreşti ca îndrăgosteala să nu însemne, de fapt, împasionare. In love, scufundat în dragoste mot-a-mot, nu in lust, cuprins de „desire” sau „pleasure”, alţi termeni englezeşti pentru tot tineretul care mai nou, se pricepe desăvîrşit la engleză, pe lîngă teologie şi politică.

Şi ce e şi mai ciudat, e faptul că avem nevoie de această „îndrăgosteală”, doar că nu vine atunci cînd ne dorim noi să vină. Vine cînd o apucă, e cam zăludă, aţi zice. Ei bine, personal cred că poţi intra într-un vertigo, picaj direct, şi chiar să „fall in love”, dar de asemenea poţi evita foarte bine acest lucru, înarmat fiind cu puterea Lui, cu principii şi încredinţări sănătoase şi o voinţă de fier – ba nu, de titan – De ce să eviţi? E simplu, pentru că Biblia zice asta. Pentru că nu eşti pregătit de o relaţie poate. Pentru că dragostea nu trebuie stîrnită şi nici căutată. Încredinţare personală: n-am voie să mă îndrăgostesc până nu ştiu că eu chiar am de gînd s-o cer de căsătorie, undeva în viitorul „semi-apropiat” – aşa ca să-mi dau timp.

Cauze, motive, efecte, repere spaţio-tempora(r)le despre acest subiect, nu aici. Nu „le am”. Nu-s in love nici îndrăgostit, asta în caz că eşti tentat/ă să intri la bănuieli. Ai avea şi de ce. Doar am mai scris despre un Dumnezeu romantic recent, nu?

Acum, fii un încăpăţînător… un fel de rudă cu încăpăţînatul (a încăpăţîna= a engrama, a învăţa, a memora – format aşa: în + căpăţînă ) şi evită picajul direct în cutia cu pasiune! Ne mai citim.

Prietenului meu

5 gânduri despre „In love vs în dragoste

  1. Prietenului tau?….OK!

    Da’ zic si eu ceva:)
    Pana acum chestia cu „a cadea in dragoste” totdeauna mi-am vizualizat-o cu a cadea intr- groapa. Tu o vezi, pe cadere, in cutie.

    Vezi ce interesant e sa ne citim? Vedem perspective diferite, care dau la iveala diferente, care diferente ar putea fi explicate in multe feluri…dar ma opresc aici.

  2. Într-adevăr e interesant să pun cutia mea în groapa imaginată de tine… cred că rezultatul ar fi acelaşi. Numai că nu e suficient a vedea perspective diferite, ci trebuie să şi încerci să înţelegi de ce el vede aşa şi nu altfel.

    Am observat că mai toate certurile apar de la puncte de vedere diferite, la care nu suntem dispuşi să renunţăm sau să le acceptăm, să le înţelegem. Am găsit cîteva bloguri promiţătoare de lucruri bune, însă cînd am văzut că părerea mea chiar nu contează şi că pe blog la mine mi se zice „vai, de frumos” iar pe blog la altul bat a propos-uri la persoana mea, atunci, m-am hotărît că cu toată pocăinţa lor pe care o au, să zic cum zice Domnul: Mi s-a scîrbit de ei… o să-i scuip din gura Mea.

    Aici se potriveşte replica domnului Marius Cruceru, pe care am început s-o iubesc: unii oameni scuipă în jos şi ling în sus.

    Se dau după cum bate vîntul, în niciun caz nu au şira spinării, ca să stea drept în furtună. Ok, să nu mai amintesc de tot felul de acuzaţii cum ar fi că citesc doar ce-mi place din Biblie, că scot din ea, că gîndesc pe dos şi alte… detalii lipsite de semnificaţie.

    Mulţumesc celor care depun un efort minim să mă accepte aşa cum sunt, să mă înţeleagă.

    Îmi place să tai în carne vie acolo unde situaţia o cere, şi tot timpul încep să tai cu mine, să „mă ucid”. Creştinismul, pocăinţă nu are nuanţa gri. E doar alb şi negru.

  3. mda…incepe sa-mi placa ce citesc din ce in ce mai mult:)…facand exceptie de toate „cut-uringurile”…fara inclinatii spre EMO,ok?;))
    Parca a fost ptr mine articolul…nu neaparat ca ma confrunt cu aceasta „cadere”,dar mi-a picat bine:)thanks!

M-aș bucura să aud și de la tine...

