Impresia mea asupra Psalmului 23 (v1)

De ce Dumnezeu se aseamănă cu un Păstor iar noi, oamenii, cu nişte oi? De ce fiecare dintre noi luăm chip de oi? Pentru că nu maimuţa are cele mai multe asemănări cu omul, cu oaia. După ce vom parcurge puţin prin arhicunoscutul Psalm 23, probabil îmi vei da dreptate. Unde nu ţi-e clar, aştept comentarii cu mare drag.

Bine, interpretarea mea a Psalmului 23 sună cam aşa:

1.”Domnul este Păstorul meu: nu voi duce lipsă de nimic.

Din start, Domnul este Păstorul, iar păstorii au treabă cu oile. Pentru mine, cele mai fascinante locuri din Biblie sînt acelea în care se spune că „Dumnezeu este”. A fi, un verb minunat, poate verbul care Îl caracterizează cel mai bine pe Dumnezeu. De multe ori spui că „Dumnezeu este minunat, Dumnezeu este puternic, Dumnezeu este de trei ori sfînt, Dumnezeu este dragoste, lumină!” şi spui bine. Însă poate niciodată nu te-am gîndit la prima parte, anume „Dumnezeu este…”.

Dacă putem parcurge o caracterizare umilă şi stîngace a lui Dumnezeu prin adjective, adverbe sau substantive (dragoste, lumină, adevăr, Cuvîntul, măreţ, bun, milos, strălucitor, vrednic), mă gîndesc că e destul de greu totuşi să găseşti verbe care să-L caracterizeze.

Să revenim la „a fi”, la „Dumnezeu este…”. Dau textul următor din Exod 3:13,14.

Dumnezeu a zis lui Moise: ”Eu sînt Cel ce sînt.” Şi a adăugat: ”Vei răspunde copiilor lui Israel, astfel: ”Cel ce se numește ”Eu sînt”, m-a trimis la voi.”

Dumnezeu este Cel ce este, Dumnezeu stă în El însuşi, Dumnezeu este însăşi existenţa. Nu poţi vorbi de existenţă fără să vorbeşti de Dumnezeu, şi invers. Atunci cînd spui „eu sînt un om”, de fapt Dumnezeu este Cel care ţi-a dat voie să spui „eu sînt…”. A exista, a fi, implică multă inteligenţă şi inţelepciune, implică multă divinitate şi implică foarte multă dragoste. Toate acestea nu pot veni decît de la Dumnezeu.

Dumnezeu este „Cel care cauzează”, este cauza oricărui efect ştiut astăzi. Numele Domnului, în vechime, era Yahve. Dar de fiecare dată când cineva din popor trebuia să rostească Numele Domnului, adică Yahve, Îl înlocuiau cu Adonai, El-Shadai, El-Elion sau Elohim. Nu rosteau ”Yahve”, pentru că era un cuvânt prea sfînt pentru a sta pe buzele unor oameni.

Scribii, înainte să scrie ”Yahve”, se spălau, apoi după ce scriau Numele Domnului, distrugeau obiectul cu care au scris. Era prea sfînt. Dumnezeu este Cel ce este, adică El este Yahve.

Probabil că dacă ai avea ocazia să-L întrebi pe Dumnezeu Cine este El, ca şi lui Moise altădată, ţi-ar răspunde: „Eu sînt Cel ce sînt.” Şi asta spune totul.

Mai departe, versetul 1 spune că „nu voi duce lipsă de nimic”, cu alte cuvinte voi avea de toate. Foarte mulţi adepţi ai mişcării „Health and Wealth” (Sănătate şi Bogăţie) folosesc acest Psalm, după cum vom vedea împreună în următorele zile, ca un argument la afirmaţia: „Dacă eşti al Domnului, nu-ţi va lipsi nimic, vei avea de toate”, afirmaţie complet falsă. E trist că există tot mai mulţi adepţi ai acestei mişcări şi mulţii îi îmbrăţişează doctrina falsă, erezia. Ei uită cel puţin două aspecte:

1. Psalmii sînt poezii, compuse pentru a fi cîntate, iar poeziile folosesc figuri de stil variate. Nu e cazul în acest verset, dar dau un exemplu: „El […] te face să întinereşti iarăşi ca vulturul.„, Psalmul 103:5. Povestea cu vulturul e una frumoasă, imaginea este foarte sugestivă, însă nu am nici timp nici loc să mă ocup de ea aici. Poate în articolele viitoare.

2. „A nu duce lipsă de nimic” e privit prin ochii lui Dumnezeu, nu prin ochii oamenilor. Ce înseamnă la „Cel ce este” a nu duce lipsă de nimic? Înseamnă să nu duci lipsă de necazuri, ca să fii călit ca aurul prin foc, înseamnă să nu duci lipsă de lovituri şi julituri pentru a fi sculptat în forme frumoase, dulci, preţioase, înseamnă să nu duci lipsă de prignoniri, atunci, „Preaiubiţilor, nu vă miraţi de încercarea de foc din mijlocul vostru, care a venit peste voi ca să vă încerce, ca de ceva ciudat, care a dat peste voi: dimpotrivă, bucuraţi-vă, întrucît aveţi parte de patimile lui Hristos, ca să vă bucuraţi şi să vă înveseliţi şi la arătarea slavei Lui. Dacă sînteţi batjocoriţi pentru Numele lui Hristos, ferice de voi! Fiindcă Duhul slavei, Duhul lui Dumnezeu, Se odihneşte peste voi.” 1 Petru 4:12-14. Ah, că eşti binecuvîntat şi ferit de anume lucruri rele care ţi-ar dăuna, asta e doar harul şi binecuvîntarea lui peste tine, care se înnoieşte la fiecare răsărit. Mulţumesc neîncetat pentru asta.

Mîine încerc să merg mai departe cu acest Psalm 23, care încă are multe să ne spună.

___________________________________________________________________________________________

Articole similare:

>>Psalmul 23 într-o traducere academică

Publicat de

Andrei Jităreanu

Este o onoare şi un privilegiu să fii zdrobit de mâna lui Dumnezeu. Tocmai apropierea ei poate aduce sfinţire.

7 gânduri despre „Impresia mea asupra Psalmului 23 (v1)”

  1. Pace

    saptamana aceasta, textul de studiat pt grupul de studiu, este ps. 23.
    am incercat sa scot cateva idei din text si nefiind prea multe, am dat un search pe net si am gasit acest articol.
    este extraordinar!!
    sunt nerabdator sa citesc si articolele urmatoare.

    Fiti binecuvantati!!!

  2. Pace, Emanuel!

    Mă bucur mult că ţi-am fost de folos. O să public, pe cît posibil cîte un verset pe zi.

    Fii liber în gîndire, desprinde-te de munca de zi cu zi, interpretează cuvintele în lumina Scripturii şi vezi ce înseamnă. Caută sinonimele, antonimele, gîndeşte-te ce a vrut să spună autorul, de ce a spus aceste lucruri. De fiecare dată e ceva nou, încă nedescoperit acolo în text.

    Ah, şi fără „fiţi” ci doar „fii” binecuvîntat.. aici ne tutuim, n-am aşa mulţi ani :)

    Deci, fii binecuvîntat şi tu, Emanuel! Mă bucur că El mi-a spus încă o dată prin numele tău ca Dumnezeu este cu mine! Slavă Lui!

  3. ‘Domnul este linistea mea: nu voi sti ce-I nelinistea. El ma ocroteste cu aripa Sa ocrotitoare si imi linisteste sufletul. El ia asupra Lui toate ingrijorarile mele si ma ajuta sa privesc la El. Chiar daca ar fi sa cunosc vremuri de nesiguranta sumbra si de crune ingrijorari, nu ma voi nelinisti, caci Tu esti pacea mea. Cuvantul si prezenta Ta ma mangaie. Tu tii nesiguranta mea in palma mainiii Tale, imi linistesti gandurile tematoare si imi inseninezi fata. Da, seninatatea si increderea in Tine ma vor insoti in toate zilele vietii mele si gandurile mele se vor indrepta numai spre Tine pana la sfarsitul zilelor mele.’

  4. astazi am recitit acest pasaj de la sfarsitul cartii ‘Linisteste-mi inima ingrijorata’. este o parafrazare de Judy Booth.imi place mult de tot.m-am bucurat sa citesc acest articol, tocmai azi cand m-am simtit in special provocata de psalmul 23 :) merci Andrei pentru ca esti un ‘instrument’ prin care Domnul ma modeleaza si pe mine!

  5. Da, am citit şi eu aia… e frumoas zis, într-adevăr. Mulţumesc mult!

    Cu mare plăcere, mă bucur că îţi sînt de folos. Aşa vreau să rămîn şi în continuare!

  6. Aşa cum îţi spuneam într-un comentariu precedent Psalmii sunt preferaţii mei. Mă bucur mult că te-ai decis să îţi exprimi părerea despre unul din ei (aşa pot şi eu compara cu ideile mele). Mersi mult de îndrumare.

  7. Da, ştiu că sînt preferaţii tăi… îs poetici, frumoşi… Mă bucur că putem face schimb de idei… poate o să ne laşi şi nouă de aici dintre ideile tale asupra Psalmului 23 :)

M-aș bucura să aud și de la tine...

