Cum să fii pe placul tuturor

Şi-am scotocit eu toată biblioteca de acasă, şi-am găsit orice carte doar Paginile alese a lui Anton Pann nu le-am găsit. Aş fi avut nevoie de cartea aceasta pentru ca să scriu acest articol cu o cu o mai mare acurateţe, dar îngăduiţi-mă şi aşa. Parafrazez din amintirile de clasa a 9-a:

„Era vorba despre Nastratin Hogea, care s-a hotărît să-şi facă şi el în curte un cuptor, ca tot omu’. Lucrează el toată ziua, iar pînă a doua zi îl găteşte. Trece un vecin şi-i spune: „Nastratine, dacă aş fi fost eu în locul tău, aş fi pus gura cuptorului spre Răsărit, nu de alta dar aşa şade mai bine.” Strică Nastratin cuptorul şi-l zideşte din nou, dar de data aceasta cu gura spre Răsărit. Trece un alt vecin şi-i spune: „Nastratine, eu dacă-aş fi fost tu, aş fi făcut cuptorul cu gura spre Apus, nu de alta dar aşa se face prin zona noastră.” Strică din nou cuptorul Nastratin al nostru şi-l face întocmai cu gura spre Apus. Doar că, bineînţeles, vine un alt trecător pe acolo şi vede cuptorul, şi îi zice: „Zîua bună, dar cuptoarele din cîte ştiu eu se fac cu gura spre miază-zi” Strică Nastratin Hogea cupotorul şi de data aceasta îi pune roţi sub el. De fiecare dată cînd cineva trecea pe la poartă şi-şi dădea cu părerea, pentru a-i face pe plac, rotea cuptorul întocmai după părerea fiecăruia, că deh, de-acuma avea roţi. Şi uite aşa, Nastratin Hogea a reuşit să împace pe fiecare.”

Pare-mi-se că Anton Pann ştia el ce ştia cînd a scris această poveste cu tîlc. Ştia sigur: „cîte bordeie atîtea obiceie”, cîte minţi luminate atîtea idei strălucite.

Pare-mi-se că aceast lucru se vede foarte bine şi astăzi, şi se va vedea şi pe vremea celor nenăscuţi încă, celor ce o să înveţe din cărţile de istorie despre Obama şi despre criza ce a lovit globul în 2008.

Pare-mi-se că „a face pe placul tuturor” se regăseşte de la cele mai mari case pînă la cele mai mici. A face pe placul tuturor se găseşte şi în cele mai intime detalii.

Pare-mi-se că a fi pe placul tuturor e o utopie. Trist e că utopia nu a venit încă. Idealitatea de a fi pe placul tuturor nu va fi împlinită cît timp vom fi oameni. Cine reuşeşte să fie pe placul tuturor va fi stăpînul lumii. De ce spun asta? Pentru că Biblia ne vorbeşte de un om care va fi pe placul tuturor, anume Antichristul, doar că atunci lumea va părea o utopie doar în minţile oamenilor, nu şi în realitate. Şi cînd mă gîndesc că oamenii visează la o planetă utopică, tot mai mult ajung să concluzionez că Antichristul e undeva aproape, dacă nu s-a şi născut deja.

Pare-mi-se că lumea umblă tot mai mult să fie pe placul tuturor. Campaniile electorale promit multe, televiziunile fac eforturi mari să te „entertain you”, bloggerii caută tot mai multe vizite şi locurile fruntaşe în topuri. Se caută tot mai mult să fim pe placul tuturor. Asta înseamnă că vremurile sfîrşitului sînt aici, printre noi, atît de aproape să se materializeze.

Pare-mi-se că nu pot fi pe placul tuturor şi nici nu-mi doresc acest lucru. Poate odată am fost pe placul unora, şi acum sînt pe placul altora. Poate unii m-au îndrăgit odată, şi acum le stîrnesc greaţa. Poate că a scrie în public implică mai mult decît a fi pe placul cititorului, poate că a scrie în public împlică a fi pe placul lui Dumnezeu. Poate că a fi placul tuturor e prea mult pentru un om.

Pare-mi-se că trebuie să munceşti un an pentru a cîştiga o simpatie şi e nevoie de un alineat pentru a pierde 50 de simpatii. Simpatiile se pierd atunci cînd încetează empatiile. Se pierde mult din a-l înţelege pe cel ce se exprimă în faţă ta atunci cînd refuzi să-l înţelegi, pe el şi pe motivele sale. Se pierde mult cînd punem etichete pe oameni, etichete pe care doar noi singuri le vedem, care se cojesc la soarele dreptăţii în ziua de apoi.

Pare-mi-se că ai nevoie de mai mult decît nişte roţi puse unui cuptor pentru a putea face faţă tuturor bordeielor. Cuptorul tău e frumos aşa cum l-ai făcut, cu faţa la miază-noapte.

Pare-mi-se că a fi placul tuturor nu e o chestiune de gust, ci o chestiune de acceptare.

Mi se pare că nu mi se mai pare, ci că sînt sigur. Sînt sigur că a fi pe placul tuturor e imposibil. Sînt sigur că dacă ai fi pe placul tuturor şi a nu fi pe placul lui Dumnezeu, nu valorează absolut nimic. Sînt sigur că a fi pe placul lui Dumnezeu este tot ceea ce contează de fapt, ce a contat vre-odată şi ceea ce va conta pe viitor… fie că cei nenăscuţi vor apuca sau nu să înveţe la istorie despre Obama sau criza financiară şi morală care a lovit cu atîta neruşinare şi în anul 2009.

Cînd încerci să fii pe placul cuiva, renunţă. Fii pe placul lui Dumnezeu, aşa vei avea mai multe şanse să te faci plăcut şi altora, care sînt pe placul lui Dumnezeu. Simpatiile dispar odată cum empatiile. Cînd vom înceta să înţelegem un om, atunci vom înceta să-l mai placem.

Am zis.

Publicat de

Andrei Jităreanu

Este o onoare şi un privilegiu să fii zdrobit de mâna lui Dumnezeu. Tocmai apropierea ei poate aduce sfinţire.

7 gânduri despre „Cum să fii pe placul tuturor”

  1. „…dacă aş căuta să plac oamenilor, n-aş fi robul lui Hristos.”(you know,Galateni 1:10b)

    Noi cam greşim întrebarea. Nu e „cum să fiu pe placul tuturor?”, ci „cum să îmi găsesc plăcerea în fiecare dintre cei ce mi i-a dat El, să stea lîngă mine?”.

    Dar am descoperit şi de ce o preferăm pe prima mai mult decît pe a doua. E mai…scurtă :”>

  2. Ai dreptate, Bia, cam lungă şi încîlcită a doua :) dar foarte adevărată.. oricum, întrebarea „cum să fiu pe placul tuturor” n-o să aibă vre-odată răspuns :)

  3. si bine ai zis ;)) nu-mi trebuie..de mult am luat hotararea sa nu mai incerc…dar ma mai prinde cateodata capcana…ma rog insa sa fiu pasionata de a-I face Lui placere si stiu ca asta se poate doar atunci cand ma adancesc in cunoasterea Lui, a gloriei Sale. Doamne, arata-ne slava Ta!

  4. Da, AbigaiL, nu există om care să nu fie tentat să fie pe placul tuturor, însă… lucrăm la asta… lucrăm să fim pe placul Lui cu riscul de a nu fi pe placul lor, nu? :)

  5. „Simpatia inceteaza cand inceteaza empatia”- parca asa ai zis. Nu exista termen de oprire in iubire.
    Si, da, foarte adevarat, Bia, corect este:
    „Cum sa imi gasesc placerea in fiecare sfant din tara?”
    Domnul sa ne invete, adica…noi sa ne lasam invatati de EL!
    Multumim Andrei pentru remember! :)
    Maine ai examen. Fii cu inima tare si viteaz:)

  6. A incerca sa placi tuturor este ca si cum ai face o mancare din toate condimentele, sare, zahar, lamai, etc. Sfarsesti prin a nu mai placea nimanui. Oamenii au gusturi diferite, de aceea se imbraca diferit, au profesii diferite, ritmuri diferite, temperamente si caractere diferite. Cui sa placi? Doar Dumnezeu este Unul. Asa ca imi doresc sa-I plac Lui. Atunci voi fi placut .

  7. Şi eu mulţumesc, Eliza… Termen de oprire în iubirea adevărată nu există, aşa este… pe data exprirării scrie: „Nelimitat”

    Cata, îmi place tare mult imaginea cu mîncarea din toate condimentele, şi aşa este :) eu am făcut odată o omletă în care am pus tot ce am găsit prin casă şi nu i-a plăcut nimănui ce a ieşit… doar mie :) să ne ajute El să fim plăcuţi doar lui Dumnezeu!

M-aș bucura să aud și de la tine...

