Doctrină şi mîntuire

Anamaria mi-a răspuns provocării mele care spunea să numească (cine doreşte) o temă despre care ar dori să citească. Întrebarea ei a fost următoarea:

„Doctrina şi mîntuirea, sînt strîns legate între ele?”

E o întrebare la care nu m-am gîndit pînă acum.

Dragă Anamaria, uite ce cred eu. Mai întîi să facem nişte clarificări, împreună, asupra termenilor pentru a nu merge în erezie şi nici pentru a înţelege greşit despre ce se vrea a vorbi, mai ales cînd este vorba de cel mai important subiect al omenirii.

Doctrină înseamnă învăţătură, dogmă, teorie asupra a ceva, totalitate de învăţături. Toate acestea pot defini foarte bine termenul de doctrină.

Mîntuirea, din viziunea mea de om simplu, înseamnă acelaşi lucru cu viaţa veşnică. Dacă eşti mîntuit, ai viaţa veşnică în Împărăţia Lui. (pentru că orice om are viaţă veşnică, diferenţa este de locul unde şi-o va petrece, respectiv în Cer sau în iad). Sînt tot felul de doctrine (învăţături) asupra acestui subiect. Ba că ar fi un proces continuu pe parcursul vieţii, ba că se poate pierde, ba că nu se poate pierde, ba că e pentru toată lumea, ba că nu e pentru toată lumea. Să-i lăsăm să se certe pe teologi. Lucrurile se complică, dar eu prefer să le păstrez simple.

Ştiu însă un lucru: „ca oricine crede în El să aibă viaţă veşnică” Ioan 3:16 şi „crede în Domnul Isus, şi vei fi mîntuit” Fapte 16:31. Eu asta ştiu. Restul vine de la sine. Nici n-am nevoie să ştiu mai mult despre mîntuire, decît să am siguranţa mîntuirii, care se găseşte în 1 Ioan 5:11-12: „Şi mărturisirea este aceasta: Dumnezeu ne-a dat viaţa veşnică, şi această viaţă este în Fiul Său. Cine are pe Fiul, are viaţa; cine n-are pe Fiul lui Dumnezeu, n-are viaţa.” Destul de simplu, nu? În ce priveşte doctrina, e destul de simplu. Subiectele de importanţă vitală, capitală trebuie să fie simple pentru a fi înţelese de toată lumea. Aşa a şi făcut Dumnezeu: a restrîns cel mai complicat şi important lucru din Univers pentru oameni, în cuvinte simple care să fie înţelese de oricine, cu condiţia să aibă credinţă în El.

Ce bine!

O să încerc să răspund în zilele ce urmează şi celorlalte provocări, însă pentru unele am nevoie de timp. M-aş bucura să primesc în continuare subiecte pe marginea cărora ai dori să discutăm.

Publicat de

Andrei Jităreanu

Este o onoare şi un privilegiu să fii zdrobit de mâna lui Dumnezeu. Tocmai apropierea ei poate aduce sfinţire.

8 gânduri despre „Doctrină şi mîntuire”

  1. cu mare plăcere… am răspuns foarte simplist, fără să încerc să complic lucrurile în vreun fel… mîntuirea e un lucru simplu… devine complicat cînd dorim noi să-l complicăm

  2. Nu există religie fără doctrină, deci, şi creştinismul are doctrine. O biserică nu poate rămâne în picioare şi să nu calce prin erezii dacă nu cunoaşte bine doctrinele ei.

  3. bineînţeles că şi creştinismul are doctrine… de fapt la noi, la protestanţi mă refer, se practică un arminianism mai tacit aşa

    important e ca doctrina (învăţătura) să fie corectă pentru a nu se ajunge la erezii… şi pentru o doctrină corectă e necesar filtrul Scripturii, că de altfel, cine stabileşte dacă doctrina e corectă sau nu, cine are acest drept?

  4. eu n-am citit destul :) oricum, era doar o părere.. nu am zis că e aminianism pur, ci că e unul mai tacit, mai ascuns, involuntar la urma urmei… oricum, asta prea puţin mă afectează pe mine, sau ar trebui să afecteze pe alţii

M-aș bucura să aud și de la tine...

