Idealul pedagogic al lui Dumnezeu

Ce reprezintă idealul pedagogic?

Idealul pedagogic este o noțiune oarecum abstractă și reprezintă aspirația sau țelul la care un individ trebuie să ajungă prin intermediul educației, la starea de maximă dezvoltare pe toate planurile (fizic, intelectual, psihic). Cu alte cuvinte, omul model, omul perfect care a ajuns în această stare doar datorită educației primite.

Astăzi, aș dori să vorbesc puțin despre idealul pedagogic al lui Dumnezeu, adică ce anume vrea să facă Dumnezeu din noi, oamenii, cum dorește să ne modeleze, să ne educe? Ce formă dorește El ca noi să căpătăm?

Înainte de a scrie despre asta, aș dori să ne uităm în istoria umanității și să vedem ce alte idealuri educaționale impunea societatea, de-a lungul timpului, ca apoi să comparăm cu așteptările lui Dumnezeu.

În Atena, idealul educativ era exprimat de ideea dezvoltării armonioase a unui om în care se îmbina frumusețea fizică cu trăsăturile moral-intelectuale ale personalității lui.

În Sparta, idealul educațional era dominat de spiritul militar (vezi filmul 300).

Evului Mediu îi este propriu idealul cavaleresc și idealul religios.

Renașterea impune un ideal umanist, accentul punîndu-se pe dezvoltarea și înflorirea personalitații umane, insistîndu-se pe cunoașterea individualității umane, a libertății și demnității sale.

Epoca luminilor (ah, am examen la așa ceva marți, rugați-vă pentru mine) impune încrederea nestrămutată în puterea rațiunii umane ca instrument de stăpînire a naturii.

Idealul educațional al zilelor noastre este… păi aici nici nu știu ce să mai zic. E prea mare amestecul. Se promovează un elitism pierdut de valori, o libertate educațională. Pe acest subiect poți face o teză de licență, dacă nu una de doctorat.

Ei bine, să revenim la ce ne-am propus la început: să aflăm care este idealul pedagogic, educațional (cei doi termeni nu sînt sinonime perfecte, dar, se înțelege despre ce vrea a se vorbi) al lui Dumnezeu. Dacă mai sus am văzut că se promovau de către oameni anumite virtuți, niște lucruri care în esența lor nu sînt rele deloc, dimpotrivă, poate ajung să fie de dorit, acum să vedem ce anume promovează El. Permiteți-mi să fac o numerotare (așa-mi place mie, am o înclinație spre a organiza lucrurile și a le așeza în ordine):

Standardele educaționale ale lui Dumnezeu sînt foarte înalte, cele mai înalte. Oamenii care trec prin școala Lui devin oameni transformați în bine, ceva mai aproape de modelul pe care Dumnezeu l-a trasat.

Standardul 1: Fiți sfinți! Acest lucru este un imperativ, iar eu o iau ca pe o poruncă. „Fiţi sfinţi, căci Eu sunt sfânt” (1 Petru 1-16) Greu? Da. Imposibil? Deloc. Dumnezeu nu cere lucruri imposibile, ci doar lucruri care par imposibile.

Standardul 2: Fiți biruitori! Din nou, imperativ. „V-am spus aceste lucruri ca să aveţi pace în Mine. În lume veţi avea necazuri; dar îndrăzniţi, Eu am biruit lumea.” (Ioan 16-33) Sîntem chemați să biruim lumea, firea această păcătoasă și în tot întunericul acesta tot mai gros parcă, să stăm în picioare, să luminăm.

Standardul 3: Fiți sare! Matei 5, predica de pe munte. Cu toții știm versetul. Sarea este cea care dă gust, care curăță carnea de sînge, care păstrază, conservează carnea. Este de asemenea un element vital în oraganism. Fiți sare, dragii mei, fiți sare pentru cine are nevoie. Trebuie să învățăm să fim exact ce au oamenii nevoie, chiar dacă mulți nu își dau seama că au nevoie de… sare.

Standardul 4: Fiți lumină! Lumina voastră să lumineze înaintea oamenilor, spune Domnul Isus. Mă gîndesc că atunci cînd întunericul e gros și vezi o lumină, cît de mică și slabă, prima dată îți îndepți privirea spre ea apoi îți îndepți și pașii tot acolo, nu? Tot așa să fim și noi cînd trecem prin școala Lui: o lumină. Poate nu toți îs lumini din alea, proiector de ceață, dar să fie lumină, să se vadă ceva, să fie călăuzire. Chiar acum mi-a trecut prin cap următorul lucru, care cred că o să apara și ca meditație aici pe blog: de ce oamenii nu vin la noi, de ce nu îți îndreaptă pașii și privirile spre noi? Probabil pentru că nu văd la noi o lumină spre care să vină. Și să știi că s-ar putea să fie și acesta un motiv. Cineva care trăiește în beznă, tot timpul va întoarce capul și va dori să vadă lumina.

Standardul 5: Fiți profesioniști! Da, eu cred într-un elitism al creștinilor. Fiecare să fie bun acolo unde este așezat. Fiecare a primit cel puțin un dar de la Domnul pentru a fi folosit în trup, chiar dacă este ascuns sau la vedere.

Poate ai observat deja că El nu vrea să te facă nici om de succes, nici antreprenor, nici intelectual, nici teolog, nici profesor ideal. El vrea să te facă, în primul rînd, un om al Lui. Citeam azi sfatul lui David pentru Solomon: fii om.

Acestea ar fi doar 5 dintre standardele educaționale care mi-au trecut acum prin cap. Cu siguranță se pot scrie cărți pe acest subiect. Pînă o să-mi scot o carte, te las cu acest articol, să meditezi la tine și să vezi unde dorește Domnul să te învețe și unde nu-I dai tu voie. Vezi care sînt lipsurile tale și cere de la Învățător să te instruiască. S-ar putea să nu-ți placă metodele, dar te asigur că sînt cele mai eficiente și benefice pentru tine, pentru că te iubește. Școala lui Dumnezeu este dură, dureroasă și tare incomodă. În școala lui Dumnezeu nu există scaune. Nimeni nu stă, toată lumea are treabă, are ceva de făcut. Viața e mult prea scurtă ca să stai și să nu lucrezi.

Învață de la Învățător, acceptă-I standardele educaționale, lasă-L să te instruiască, să te ucenicizeze așa cum dorește El, și nu uita că nu ai bănci în școala Lui pentru că nu ai nevoie de ele: tu trebuie să lucrezi. Acesta este un alt lucru pe care el dorește să te învețe.

Gata, că s-a sunat de pauză…

Dacă ți-a plăcut articolul și ți-a fost de folos, de ce să nu-l dai și altora să-l citească?

Și dacă ai dori să urmărești acest weblog în continuare, te poți abona prin RSS sau pe e-mail

Publicat de

Andrei Jităreanu

Este o onoare şi un privilegiu să fii zdrobit de mâna lui Dumnezeu. Tocmai apropierea ei poate aduce sfinţire.

3 gânduri despre „Idealul pedagogic al lui Dumnezeu”

  1. mi-ai amintit de predica fr. Iosif Ton de la Peniel din 2005, daca nu ma insel, in care vorbea despre idealurile lui Dumnezeu pentru noi, fii Sai.

    Standardul 1. – Intradevar nu e imposibil atat timp cat nu ne bazam pe puterile noastre. Odata ce zic „EU (intelegeti voi ‘eu’-ul acesta) pot fi sfant”, caderea imi e mai aproape decat pot gandi.

    Mi-a placut cum ai zis „Cineva care trăiește în beznă, tot timpul va întoarce capul și va dori să vadă lumina.”. Un adevar care merita aprofundat mai mult.. nu m-am gandit niciodata la acest lucru pana acum…

    Fii binecuvantat si succes in continuare cu examenele, daca inca nu ai terminat.

  2. așa este, lui_eduard, eu niciodată nu voi putea face singur ceva… căci despărțiți de El nu putem face nimic, nu?

    Mulțumesc mult de cuvintela tale bune. Încă nu am terminat, termin undeva la sfîrșitul lunii acesteia. Binecuvîntări și înțelepciune și ție, dacă nu ai terminat :)

  3. aici oferi si putina consiliere si orientare? :) in legatura cu alegerile idn viatza avand in vedere ca tu esti student…..si io a 8 si mie mi se pare o alegere mai mult sau mai putin decisiva pentru viata mea. Pot sa zic ca optiunile mele se schimba dela o ora la alta

M-aș bucura să aud și de la tine...

