De ce este bine și important să memorăm Scriptura?

Așa cum am promis, am încercat să mă țin de cuvînt și o să scriu astăzi despre beneficiile și motivele pentru care ar trebui memorată Scriptura.

1. Este o poruncă de la Domnul, iar Scriptura dă viață

„Cercetaţi Scripturile, pentru că socotiţi că în ele aveţi viaţa veşnică, dar tocmai ele mărturisesc despre Mine.” (Ioan 5-39)

Poate că o să spui că nicăieri nu spune de memorare efectivă, dar poate un cercetător să studieze ceva fără să aibă în cap formulele la fizică ori chimie? Poți cugeta zi și noapte fără să ai memorate Scripturile? Cînd ești la miezul nopții în pat și nu poți dormi, nu e oportun să ai memorate pasaje din Scriptură să poți medita, cugeta la ele? Cînd ești într-o situație din „traficul” zilei și nu ai cum să citești Biblia, nu faptul că o ai deja în cap te ajută? Anul acesta am hotărît ca pe cît posibil să dau versete și pasaje din Biblie pentru practic fiecare situație, conjunctură sau … propoziție pe care o citesc, atunci cînd de poate. De exemplu, dacă citesc un text despre bucurie, aș putea repede să mă gîndesc la Bucuraţi-vă în nădejde. Fiţi răbdători în necaz. Stăruiţi în rugăciune.” (Romani 12-12) sau la predica de pe munte unde Domnul Isus spune: „Bucuraţi-vă şi înveseliţi-vă, pentru că răsplata voastră este mare în ceruri; căci tot aşa au prigonit pe proorocii, care au fost înainte de voi.” (Matei 5:12). Sper că ai prins ideea.

2. Viața noastră de zi cu zi se va îmbunătăți

Și aici vine bine cunoscutul dar puțin aplicatul Iosua 1:8, pe care mie îmi place să-l dau ca referință de multe ori:

„Cartea aceasta a legii să nu se depărteze de gura ta; cugetă asupra ei zi şi noapte, căutând să faci tot ce este scris în ea; căci atunci vei izbândi în toate lucrările tale, şi atunci vei lucra cu înţelepciune.”

Dar să nu crezi că vei fi mai productiv ori îți va merge strună neapărat în toate lucrurile dacă stai lîngă Scripturi, deoarece nu aceasta este menirea nostră pe pămînt, să ne simțim bine. El te va ajuta acolo trebuie și unde chiar ai nevoie să facă asta, nu neapărat acolo unde te aștepți tu să izbutești.

Îmi aduc aminte că duminca trecută am auzit pastorul de aici dintr-o biserică spunînd versetul din Matei 6:33, pe de rost, care începe cu „Căutați mai întîi Împărăția lui Dumnezeu…” și continuarea o știi, nu? Cu toții o știm, și ni se zice de la amvoane cam așa, iar uneori citim cam așa:


… și toate lucrurile vi se vor da pe deasupra”, nu? Păi, așa știam și eu pînă nu de mult pînă am auzit o predică a fratelui Marius Cruceru care mi-a atras atenția asupra formei corecte a versetului:

„Căutaţi mai întâi Împărăţia lui Dumnezeu şi neprihănirea Lui, şi toate aceste lucruri vi se vor da pe deasupra.” Matei 6-33

Spunea el că noi în „… și toate lucrurile vi se vor da pe deasupra” băgăm totul: casă, mașină, jacuzzi. Așa și este. Credem că dacă întîi căutăm Împărăția, toate ni se vor da buluc pe deasupra, fain frumos. Din (ne)fericire, lucrurile stau cam așa: contextul spune „toate aceste lucruri”, aceste făcînd referință la hrana de AZI și hainele de AZI, și lucrurile pe care le primim zilnic din mîna Tatălui, nu la toate lucrurile care să ne aducă bunăstare aici pe pămînt. Poți reciti contexul capitolului 6. Deci punctul 2 al articolului se referă puțin la altceva decît te-ai fi gîndit inițial.

3. Scriptura este o candelă pentru picioarele noastre și aduce călăuzire

„Cuvîntul Tău este o candelă pentru picioarele mele, şi o lumină pe cărarea mea.” (Psalmii 119-105)

Candela nu e un far. Farul vede la distanță mare, candela vede doar cît să calci la următorul pas. Călăuzirea lui Dumnezeu este pas cu pas, nu kilometru cu kilometru. Domnul vrea să ne încredem total în El pas cu pas, de aceea nu ne dă călăuzirea pe ani buni de azi înainte. Trăirea cu Domnul este una îm dependență totală pas cu pas, destul cît să calci bine următorul pas, nu următorii doi sau trei pași. De aceea Cuvîntul, Scriptura este o candelă și nu un far, deoarece luminează în imediata apropiere pe cărarea vieții. În viața trăită cu Domnul nu există proiectoare de ceață sau faruri cu xenon, doar candele… și asta ca să te țină lipit și dependent de călăuzirea Lui.

„Drept răspuns, Isus le-a zis: „Vă rătăciţi! Pentru că nu cunoaşteţi nici Scripturile, nici puterea lui Dumnezeu.” Matei 22-29

Aici vedem în mod clar că Domnul Isus îi mustră pe cei de acolo din cauză că nu cunosc Scripturile. Lor li s-a stins candela și n-au mai văzut la următorul pas nimic, s-au și rătăcit. Uite un motiv destul de bun, zic eu, pentru a memora Scriptura neapărat: ca s-o cunoști! … și să nu te rătăcești. Iar aici partea interesantă e că nu poți avea norocul de te rătăci spre Cer, ci tot timpul rătăcirea duce spre iad.

4. Memorăm Scriptura pentru că este o condiție impusă de Domnul Isus

„Dacă rămâneţi în Mine, şi dacă rămân în voi cuvintele Mele, cereţi orice veţi vrea, şi vi se va da.” Ioan 15-7

Nu doar să rămînem în El, ci și cuvintele Lui să rămîne în noi! Tare interesant aici. Cred cu tărie că aici se referă și la a memora și a învăța din Scriptură, nu doar de a rămîne în noi cuvintele la nivel de idee, așa pe ‘ici pe ‘colo, ori doar la nivel de inimă, ci și la nivel de minte: să avem o minte intoxicată cu ale Lui cuvinte, cu Scriptura.

Iar aici îmi aduc aminte de aceeași predică a fratelui Marius în care povestea de un bolnav care deși nu prea era conștient de ce face și ce se petrece în jurul lui, nu știa că e ziua sau noaptea, totuși, în mod instinctiv, automat, natural, spunea versete din Biblie, cînta Domnului, se ruga tot timpul. Deși nu mai gîndea rațional, era un om a cărui minte nu mai funcționa de la accident, totuși pocăința lui era așa de adîncă încît o dădea afară și în mod inconștient. Pînă și acel inconștient al minții noastre a fiecăruia despre care psihologii spun că nu-l putem controlo și nu putem ajunge la el, era contaminat de Cuvîntul lui Dumnezeu. Să ne ajute El să ni se pogoare la toți pocăința pînă la nivelul inconștientului… să fim intoxicați de Cuvînt, de El, iar atunci cînd vom ajunge senili, cu Alzheimer sau știu eu ce altceva, să spunem versetele pe care le-am învățat, să ne rugăm Lui instinctiv, să-L urmăm și acolo în nebunia noastră trupească, deoarece pocăința merge mult mai departe de nivelul conștientului. Cred cu tărie, din nou, că pocăința adevărată nu are cum să nu pătrundă în măduva oaselor, în inconștientul minții și în fiecare celulă din corpul nostru.

Sper că am reușit să te conving măcar puțin mai mult decît erai convins pînă acum de faptul că memorarea Scripturii e un lucru serios, nu e chiar un opțional și că trebuie să începi și tu să memorezi mai mult din Cuvîntul care îți dă viață, călăuzire, izbîndă, hrană, haine.

Actualizare (26 Iunie):

5. Ca să nu păcătuim – psalmistul zice: „Strîng Cuvîntul tău în inima mea ca să nu păcătuiesc.” (Psalmii 119:11) Noi nu luptăm cu mușchii noștri ci luptăm cu Scriptura care ne dă biruință asupra ispitelor și păcatelor…

6. Ca să luptăm cu ispitele diavolului – îți amintești de Domnul Isus cînd a fost dus de Satan în pustie ca să fie ispitit? Cum răspundea El? „Este scris: […]” Da, frații mei, atunci cînd știm ce este scris putem lupta împotriva ispitelor celui rău, iar exemplul de victorie asupra lor îl avem de la Însuși Mîntuitorul. Dacă ai Cuvîntul memorat, e ușor să zici: Este scris! Ai autoritate, răspunzi cu puterea lui Dumnezeu… dar dacă nu știi ce să răspunzi, cum te vei apăra?

7. Este și sfatul înainașilor credinței noastre – „Cuvântul lui Hristos să locuiască din belşug în voi în toată înţelepciunea. Învăţaţi-vă şi sfătuiţi-vă unii pe alţii cu psalmi, cu cântări de laudă şi cu cântări duhovniceşti, cântând lui Dumnezeu cu mulţumire în inima voastră.” (Coloseni 3:16)

8. Ceea ce avem în noi, aceea dăm afară – ghici ce vei da afară din tine dacă vei învăța Scriptura și dacă vei umbla împreună cu Domnul?

Dacă ți-a plăcut articolul și ți-a fost de folos, de ce să nu-l dai și altora să-l citească?

Și dacă ai dori să urmărești acest weblog în continuare, te poți abona prin RSS sau pe e-mail

open_source_anddij_wordpress_comOpen source

Publicat de

Andrei Jităreanu

Este o onoare şi un privilegiu să fii zdrobit de mâna lui Dumnezeu. Tocmai apropierea ei poate aduce sfinţire.

5 gânduri despre „De ce este bine și important să memorăm Scriptura?”

  1. In Vechiu Testament evreii trebuiau sa invete pe Legea. Trebuiau sa o aiba mereu in inima lor, sa vorbeasca mereu despre ea. Trebuiau sa mearga pana acolo incat sa scrie Legile si pe usiorii casei si pe porti, altfel zis, sa faca tot posibilul ca sa si le intipareasca in minte si sa nu le uite. (Deut:4.9,23;6:6-9;11:18-20)… cred ca cu mult mai mult noi ar trebui sa memoram scriptura.. si personal vad ca rareori imi pun timp deoparte special pentru a memora scriptura. uite ca mi-ai dat de gandit in privinta aceasta…

    multumesc Andrei. si astept urmatorul articol despre metode de memorare..
    GBU

  2. Așa este, Eduard. Eu cred că în vremea noastră se învață Scriptura mai puțin ca niciodată, deși avem nevoie de ea mai mult ca niciodată.

    Articolul vine curînd. Acum nu mai petrec mai mult de o oră pe zi pe net, pentru că a trecut sesiunea, e vacanță, și există lucruri mai importante de făcut decît blogul sau netul, lucruri ca tenisul, mersul pe bicicletă, citirea unei cărți bune după care salivam în timpul sesiunii doar că nu aveam timp de ea, timp petrecut în real life cu prietenii, și cel mai important: 2 săptămîni de rugăciune pentru prietenii și pentru copiii Domnului din toată țara care tocmai susțin bacul.

    Cu toate acestea, o să mă adun să mai scriu și pe blog, cel puțin articolele pe care le-am promis acolo în dreapta, pe sidebar.

    El să te binecuvînteze și pe tine! Să-mi povesteși musai cum a fost în sesiunea ta :)

  3. Daca trebuie musai iti spun aici pe scurt in cateva fraze. Sesiunea a trecut repede pentru ca nu am putut sa dau toate examenele din diferite motive. Din examenele pe care le-am dat am picat unul :(. Era de toceala acolo, in rest a fost doar materii de profil exacte gen fizica, mecanica, matematica. Asa ca am si pe toamna de dat, dar nu imi fac probleme. Acum sunt in practica topografica, doua saptamani. Mergem in oras si masuram un parc :D.

    Spui ca a venit vacanta si se gasesc mult de facut. Si la mine vad deja cum se aduna activitati peste activitati, individuale sau cu prietenii. Ideea e sa reusim sa le dam prioritate celor importante.

    GBU si am fugit sa iti citesc articolul ce il asteptam.

  4. Eduard, mulțumesc pentru că te-ai străduit să fii scurt :) și eu am o restanță, dar nu-i bai. Așa e viața de student. Oricum, din cîte am citit la tine Domnul a lucrat destul de frumos la examenele pe care le-ai avut.

    Da, vara sînt o grămadă de lucruri faine de făcut. La mine, brusc, blogul a devenit una dintre ocupațiile cele mai lipsite de prioritate. Dacă am timp, scriu, dacă nu, nu. Dacă am de făcut orice altceva înainte pentru mine, îl fac, fără să mă gîndesc că nu am scris de 3 zile poate. Cine găsește ceva frumos și util de citit aici, se va întoarce, cu siguranță :)

    Sper că nu te-am dezămăgit cu articolul pe care-l așteptai. Sînt doar idei ce fiecare trebuie să le adapteze pentru stilul propriu dar de asemenea, indicat este ca fiecare să vină cu propriile idei.

    Mult spor în practică, și ai grijă cu măsurătorile alea! :)

M-aș bucura să aud și de la tine...

